För att du som kund ska känna dig så säker som möjligt när du handlar av oss så har vi här sammanfattat ett par punkter angående vad som händer efter det att du lägger en order hos oss.

Om Plastexperten

Plastexperten tillverkar och säljer plasttak över hela norden.
Det är produkter och varunamn som tillhör Halle System AB.

Sedan 60-talet har vi tillverkat plasttak och ljusinsläpp till den nordiska marknaden. Vi ör ett hållbart alternativ med högkvalitativa produkter med lång livslängd och produktion centralt placerad på befintlig marknad.

E-post

Du kan alltid nå oss via e-post. Skicka ditt meddelande till kundtjanst@plastexperten.se.
Vi svarar inom 24 timmar på vardagar.

Telefon

Vår telefonväxel är öppen på vardagar mellan 09-12.
Ring 0430-122 90.

Reklamation

Reklamationsanmälan gör ni enkelt här:
Reklamationsanmälan

Adress

Profilgatan 1
312 34 Laholm

Plastexperten är en del av Halle System AB.
Org. 556333-6204

Köp- och leveransvillkor

Dessa köpvillkor gäller vid beställning av varor från webbutiken www.plastexperten.se (”Plastexperten”). För att kunna slutföra din beställning måste du som kund bekräfta att du läst och godkänt villkoren.

När Plastexperten har bekräftat din beställning uppstår ett bindande avtal mellan dig som kund och Plastexpertens ägare, Halle Systems AB, organisationsnummer 556333-6204, Profilgatan 1, 312 34 Laholm, Sverige.

Plastexpertens kundtjänst når du via e-post, kundtjanst@plastexperten.se, eller via telefon på telefonnummer +46 430 122 90.

Betalning

Plastexperten samarbetar med Klarna Bank AB (publ) (”Klarna”) för att kunna erbjuda dig som kund alternativa betalningsmetoder. Oavsett betalsätt hanteras alla betalningar av Klarna och du väljer mellan fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning samt direktbetalning. Betalningsinformation mejlas ut av Klarna i samband med att din beställning skickas från vårt lager.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du i vår kassa samt på Klarnas hemsidor: Klarna Sverige, Klarna Danmark, Klarna Norge och Klarna Finland.

Leverans av beställning

Leveranstid

Leveranstiden varierar beroende på säsong och val av vara. Information om gällande leveranstider framgår när du lägger en vara i varukorgen.

Orderinformation:

A. Direkt efter beställning erhåller du en orderbekräftelse via mail.

B. Uppskattat leveranstid anges i kassan innan du genomför ditt köp.

C. I samband med produktionsplanering skickas det ut ett mail med beräknat utleveransdatum från fabrik.

D. När produkterna lämnar fabriken eller är redo att bli hämtade får du en bekräftelse om detta via mail.

D. Avisering sker från transportbolag 2-7 dagar efter utleverans från fabrik.

När din beställning har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Det är därför viktigt att du kontrollerar att leveransadress och telefonnummer är korrekta innan du bekräftar din beställning.

Din beställning levereras hem till dig av Plastexperten anlitad transportör. Transportören aviserar dig tidpunkt för leverans via sms alternativt mail på det kontaktuppgifter som du angav vid beställningen. Normalt sett lämnar transportören ett tidsspann på cirka tre till fyra timmar under för- eller eftermiddagen då leverans kommer ske. Beställningarna levereras under dagtid på vardagar. Plastexperten har ingen möjlighet att påverka transportörens tider eller kördagar. I vissa delar av Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan.

För alla leveranser gäller transport fram till tomtgräns på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten. Det är du som kund som ansvarar för att transportera varan från avlastningsplatsen och upp till bostaden eller lägenheten.

Utlämning av beställningen görs av transportören till beställningens angivna mottagare mot uppvisande av giltig legitimation om inte annat överenskommet med kund. Vid utlämning av beställningen till annan person än beställningens angivna mottagare måste denne person uppvisa både sin egen legitimation samt beställningens angivna mottagares legitimation.

Plastexperten godkänner inte att transportören lämnar ut beställningen utan uppvisande av giltig legitimation och kvittens av mottagaren om inte annat är överenskommet med slutkund. Detta innebär att du som kund ansvarar för att säkerställa att det finns någon som kan ta emot och kvittera varorna när leveransen utförs. Om någon mottagare inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår.

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan eller om antalet kolli avviker ska detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar leveransen samt anmälas till vår kundtjänst enligt rubrik Transportskadad vara. Antalet kolli som ska ingå i leveransen kan du som mottagare kontrollera på adresslappen eller fraktsedeln. 

Plastexperten eller transportör ansvarar inte för bortforsling av emballage och lastpallar.

Upphämtning i fabrik

Du kan välja att hämta dina varor i Plastexpertens fabrik på Profilgatan 1 i Laholm.

Om du vill hämta dina varor i fabriken i Laholm kontaktar du vår kundtjänst efter genomförd beställning och bestämmer tid för upphämtning. I normala fall kan du hämta varorna inom en till fyra arbetsdagar efter genomförd beställning.

Leverans, öar

Om du som kund önskar leverans till ö som saknar broförbindelse avtalas särskilt om leveransvillkor med vår kundtjänst. Om någon särskild överenskommelse inte träffas, kan Plastexperten endast leverera till adress på fastlandet. Du som kund ansvarar i dessa fall själv för transport resterande sträcka. Vid leverans till ö, vänligen ange detta vid beställningen då vissa varor behöver särskilt emballage för dessa transporter. Om du har några frågor gällande leverans till ö är du välkommen att kontakta vår kundtjänst innan beställning för mer information.

Leverans till Gotland omfattas inte av dessa särskilda villkor. Till Gotland sker ordinarie hemleverans enligt de leveransvillkor som gäller för varan. 

Leverans med kranbil

Leverans av varor som är osedvanligt tunga eller stora sker med kranbil.

Kranbilsleveranser kräver att vägen till leveransadressen är framkomlig och hållbar samt att det är möjligt för kranbilen att vända. Om det på grund av underlaget inte är möjligt att köra kranbilen fram till leveransadressen måste du som kund själv ordna med vidare transport från den plats där kranbilen har möjlighet att lasta av varorna. Transportör anlitad av Plastexperten har alltid rätt att avbryta en leverans om vägen bedöms oframkomlig.

Om du är osäker på framkomligheten till önskad leveransadress eller har frågor kring leveranskostnad är du välkommen att kontakta vår kundtjänst innan beställning för mer information.

Vid leverans med kranbil kan leveranstiden i vissa fall bli något längre beroende på hur tillgängligheten till kranbilar till vald leveransadress ser ut.

Delad order

Vid större beställningar kan det förekomma att din beställning delas upp i flera leveranser. Vanligtvis sker detta om beställningen innehåller varor från flera tillverkare. Vid frågor om delad leverans är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Transportskadad vara

Plastexperten står för alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig. Om du vid mottagandet av varan upptäcker att försändelsen är transportskadad, vare sig det är varan eller emballaget, ber vi dig att anmäla detta till transportören genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras samt anmäla skadan till vår kundtjänst.

Transportskadad vara ska anmälas till vår kundtjänst inom sju arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar varan noggrant direkt efter mottagande av leveransen. Vid skadeanmälan ber vi dig ange ordernummer, kortfattat beskriva skadan samt bifoga tydliga bilder på emballage och den skadade varan, gärna tagna ur olika vinklar. Tänk på att spara emballaget till dess ärendet är avslutat. Hantverkare bör inte bokas förrän du kontrollerat att rätt varor har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

Transportskadad vara ska inte monteras.

Leveransförseningar

Om Plastexperten inte kan leverera inom avtalad tid kommer vi informera dig om anledningen till förseningen samt meddela ny tidpunkt för leverans. Vid leveransförsening av väsentlig betydelse har du rätt att häva köpet utan kostnad. Om beställning försummas av transportbolag, efter lämnat fabriken inom angivet leveranstid, åtar sig inte Plastexperten att kompensera för kostnader kopplade till en sådan leveransförsening.

Plastexperten ansvarar inte för försening som uppstår till följd av oförutsedda händelser som ligger utanför Plastexpertens kontroll, s.k. Force Majeure (såsom krig, naturkatastrof, strejk eller brand). 

Leverans utanför Sverige

Plastexperten administrerar och levererar endast beställningar inom Sverige. För leverans till andra nordiska länder, besök någon av följande webbplatser:

Plastexperten Danmark: plastdirekt.dk
Plastexperten Norge: plastexperten.no
Plastexperten Finland: muoviekspertti.fi

Reklamationer & ångerrätt

Ångerrätt

När du handlar från Plastexperten tillämpas lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, vilket innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du mottagit varan utan att ange något skäl. Om din beställning avser flera varor eller en vara som består av flera delar börjar ångerfristen löpa den dag då du mottar den sista varan respektive den sista delen av varan.

Ångerrätten gäller dock inte för [varor som på webbplatsen benämns] tillverkningsvaror, det vill säga varor som särskilt anpassats efter dina speciella önskemål (exempelvis måttbeställda skjutpartier eller plasttak).

Om du vill åberopa ångerrätten ska du meddela vår kundtjänst per e-post inom 14 dagar från den dag då du mottagit varan. Du kan även använda dig utav Konsumentverkets standardformulär för utförande av ångerrätten. https://dokument.halle.se/angerblankett-konsumentverket

Varan ska returneras till Plastexperten i originalförpackning eller en likvärdig sådan inom 14 dagar från den dag du meddelade vår kundtjänst att du ångrat köpet. Det är du som kund som står för returkostnaden för varan.

Skicka mail till kundtjanst@plastexperten.se att du vill returnera din order.

Viktig information att inkludera
  • Ordernummer
  • Bekräfta varans status – både förpackning och produkt
  • Bifoga gärna bilder
  • Adress dit du önskar returfraktsedlar. Uppges inte någon adress skickas returdelarna till orderadressen.
Fraktkostnad för retursändning
Varugrupp Fraktkostnad
Plasttak, korrugerat 25% av ordervärdet inklusive fraktkostnad.
Plasttak, kanalplast 15% av ordervärdet inklusive fraktkostnad.
Uterumspartier 10% av ordervärdet inklusive fraktkostnad.
Limträstommar 25% av ordervärdet inklusive fraktkostnad.

Efter att Plastexperten mottagit ditt meddelande om att du vill frånträda avtalet kommer Plastexperten återbetala det du betalat för varan samt eventuell leveranskostnad utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från den dag då Plastexperten mottagit ditt meddelande. Plastexperten har dock rätt att vänta med återbetalningen till dess du har visat att du returnerat varan. Om inte annat har överenskommits, kommer Plastexperten att använda samma betalningssätt som det du använde vid köpet. Är varan inte betald rekommenderar vi att du rapporterar en retur till Klarna för att undvika eventuell påminnelseavgift under tiden det tar för Plastexperten att motta och hantera din retur.

Återbetalning utan prisavdrag förutsätter att den returnerade varan är felfri och att emballaget är oskadat. Du får naturligtvis öppna och undersöka varan innan en eventuell retur. Undersökningen ska dock göras med försiktighet och inte vara mer omfattande än vad som är nödvändigt. Om du har hanterat varan i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper har Plastexperten rätt att i samband med återbetalning göra prisavdrag för varans värdeminskning. 

Reklamation

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Om du vill göra gällande fel i vara ska du så snart som möjligt efter att felet upptäcktes kontakta vår kundtjänst. För att reklamationen ska vara giltig måste den göras inom skälig tid efter att du märkt felet. En reklamation som görs inom två månader efter att du märkt felet anses alltid vara gjord inom skälig tid.

Om du vill reklamera en vara skickar du ett e-postmeddelande till vår kundtjänst. För att vi ska kunna hantera din reklamation så smidigt som möjligt ber vi dig ange ordernummer, kortfattat beskriva skadan samt bifoga tydliga bilder på skadan, gärna tagna ur olika vinklar. När vi mottagit den reklamerade varan tar vi ställning till reklamationen.

Om varan skulle visa sig vara felaktig förbinder sig Plastexperten att i första hand byta ut eller reparera den felaktiga varan och i andra hand att återbetala dig motsvarande belopp. Vid en godkänd reklamation står Plastexperten för returkostnaden.

Tvist

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med vår kundtjänst. Om du är missnöjd med vår hantering av ditt ärende rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Plastexperten följer alltid deras rekommendationer vid tvister.

Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: ec.europa.eu/odr.

Personuppgifter

Det är viktigt för oss att du som kund känner dig trygg när du handlar hos oss. Här kan du läsa om hur vi hanterar och skyddar personuppgifter: https://dokument.halle.se/halle-integritetspolicy